Предмет. Совокупность экономических отношений и проблем в пространственном развитии населенных пунктов и субъектов РФ. Цели. Разработка методологии оценки пространственных вторичных эффектов инвестиций в транспортную инфраструктуру и их монетизации. Методология. Использованы методы экономического, статистического анализа и синтеза, сравнения, сопоставления. Результаты. Проведена апробация предложенного методического инструментария, представлены результаты оценки спилловер-эффектов инвестиций в транспортную инфраструктуру на материалах ЦФО по данным за 2020 г. Количественно определены вторичные эффекты инфраструктурных инвестиций, проведена оценка размера «экспорта», «импорта» и реального размера инвестиций в транспортную инфраструктуру с учетом вторичных эффектов для субъектов ЦФО. Область применения. Методический подход может быть использован органами исполнительной власти в качестве инструмента поддержки принятия управленческих решений. Выводы. Полученные числовые оценки спилловер-эффектов инвестиций в транспортную инфраструктуру по субъектам ЦФО могут быть использованы при планировании развития территорий и оценке социально-экономических эффектов региональных и межрегиональных транспортных проектов.
Lakshmanan T.R. The broader economic consequences of transport infrastructure investments. Journal of Transport Geography, 2011, vol. 19, iss. 1, pp. 1–12. URL: Link
Vickerman R.W., Spiekermann K., Wegener M. Accessibility and economic development in Europe. Regional Studies, 1999, vol. 33, iss. 1, pp. 1–15. URL: Link
Forslund U.M., Börje Johansson. Assessing road investments: Accessibility changes, cost benefit and production effects. The Annals of Regional Science, 1995, vol. 29, pp. 155–174. URL: Link
Holl A. Manufacturing location and impacts of road transport infrastructure: empirical evidence from Spain. Regional Science and Urban Economics, 2004, vol. 34, iss. 3, pp. 341–363. URL: Link00059-0
Holl A. Market potential and firm-level productivity in Spain. Journal of Economic Geography, 2012, vol. 12, iss. 6, pp. 1191–1215. URL: Link
Melo P.C., Graham D.J., Noland R.B. Impact of transport infrastructure on firm formation: Evidence from Portuguese Municipalities. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 2010, vol. 2163, iss. 1, pp. 133–143. URL: Link
Boarnet M.G. The direct and indirect economic effects of transportation infrastructure. The University of California Transportation Center, University of California at Berkeley Working Paper, 1996, no. 340, 26 p. URL: Link
Boarnet M.G. Spillovers and the locational effects of public infrastructure. Journal of Regional Science, 2002, vol. 38, iss. 3, pp. 381–400. URL: Link
Holtz-Eakin D., Schwartz A.E. Spatial productivity spillovers from public infrastructure: Evidence from state highways. International Tax and Public Finance, 1995, vol. 2, pp. 459–468. URL: Link
Hu A., Liu S. Transportation, economic growth and spillover effects: The conclusion based on spatial econometric model. Frontiers of Economics in China, 2010, vol. 5, iss. 2, pp. 169–186. URL: Link
Лавриненко П.А., Ромашина А.А., Степанов П.С., Чистяков П.А. Транспортная доступность как индикатор развития региона // Проблемы прогнозирования. 2019. № 6. С. 136—146. URL: Link
Cantos P., Gumbau-Albert M., Maudos J. Transport infrastructures, spillover effects and regional growth: Evidence of the Spanish case. Transport Reviews, 2005, vol. 25, iss. 1, pp. 25–50. URL: Link
Hulten C.R., Schwab R.M. Public capital formation and the growth of regional manufacturing industries. National Tax Journal, 1991, vol. 44, no. 4, part 1, pp. 121–134. URL: Link
Laird J.J., Nellthorp J., Mackie P.J. Network effects and total economic impact in transport appraisal. Transport Policy, 2005, vol. 12, iss. 6, pp. 537–544. URL: Link
Pereira A.M., Roca-Sagales O. Spillover effects of public capital formation: Evidence from the Spanish regions. Journal of Urban Economics, 2003, vol. 53, iss. 2, pp. 238–256. URL: Link00517-X
Banister D., Berechman Y. Transport investment and the promotion of economic growth. Journal of Transport Geography, 2001, vol. 9, iss. 3, pp. 209–218. URL: Link00013-8
Gutiérrez J. Location, economic potential and daily accessibility: an analysis of the accessibility impact of the high-speed line Madrid-Barcelona-French border. Journal of Transport Geography, 2001, vol. 9, iss. 4, pp. 229–242. URL: Link00017-5
Kim H., Sultana S. The impacts of high-speed rail extensions on accessibility and spatial equity changes in South Korea from 2004 to 2018. Journal of Transport Geography, 2015, vol. 45, pp. 48–61. URL: Link
Wang L., Liu Yo., Sun C., Liu Ya. Accessibility impact of the present and future high-speed rail network: A case study of Jiangsu Province, China. Journal of Transport Geography, 2015, vol. 54, pp. 161–172. URL: Link